Вертикален свят
Школа Курсове Изкачвания Трекинги Календар Магазин Кой какво Гидовник Дневник Видео Галерия Статии Новини
   Вие не сте регистриран потребител !   Вход и регистрация в сайта   
×
Екипът на Вертикален свят Ви пожелава едно приятно и пълноценно прекарване с първият български информационен портал за катерене и алпинизъм, онлайн от 1 декември 2001 година.

Второ писмо на Николай Петков



Николай Петков  |  Редактирана на 15/10/2004


Здравей Митко,

Снощи посрещнахме Валя и Никола и ми е неудобно като се хващам отново да коментирам теста за Еверест, докато хората просто се катерят. И като знам, че ще загубя поне 2 часа да се ровя да си припомня точните дати и поредицата от други събития около него. Но ще го направя, защото ми омръзна това и също поради факта, че съм убеден, че това беше един правилно проведен тест (разбира се е имало малки пропуски или създадени неудобства, като това че валя дъжд, особенно за стартиралите в началото (измежду които бях и аз), но това е положението, времето си е време и условията бяха известни на всички (аз например не мрънкам, че доста от следващите ходиха по сухо, а мен ме валя доста силен дъжд и се хлъзгах непрекъснато).

За по-пригледно ще коментирам цитати от твоето писмо.

>>несъгласието си за начина на провеждане на този тест или по-точно мястото на провеждане, деня и начина на провеждане.<<

Деня, мястото и начина на провеждане е плод на решение на една комисия, в която имаше доста представители на провинцията (или на хора извън София, ако това е по добре казано). Там се изкоментираха и други варианти, но Витоша се прие като най-удобното място, предвид лесния достъп и притеснението с времето. Сега ще изясня за какво притеснение става дума.

Трябваше без разтакаване да се създаде организация за обявяване, събиране на анкетните карти, направата на първоначален тест и да има време за обработка на тази информация. Да не забравяме, че всичко това се правеше (и се прави и сега) не от хора назначени на заплата за тази РАБОТА, а от хора които
доброволно си "губят" времето с най-доброто желание да се движат нещата напред. Когато те получават в замяна несправедливи обвинения, започват да се чудят дали има смисъл да правят каквото и да било. Може би "атаките" срещу тях целят именно това (така и така "ние" нищо не правим, дай поне и "другите" да не правят нищо!). Но да се върна на датите. Теста трябваше да се проведе най-късно втората половина на май, защото след това трябваше да има време за обработка на резултатите, събирания на комисията която да вземе
решения и след то ва да се подготви лагер-сбор, след което пък да се обработят резултатите от него и да се определи групата за Памир. В същото време "някой" трябва на пълни обороти да планира и подготви лагер-сбора в Памир, което си е една мини-експедиция. Та първата половина на май трябваше да се остави за да могат хората да са информирани достатъчно време преди теста, за да могат да са равни условията. На изглеждащата подходяща събота и неделя - 17-ти и 18-ти май, имаше заложено в календара на БАК
състезание по състезателно катерене и беше недопустимо да се застъпват (поне така решиха всички, между подалите анкетни карти имаше и хора ходещи на състезания, а хората които създават организацията на теста (да, представи си, имаше доста такива хора, защото това е като да организираш състезание - с времеизмервачи, постове на определени места и т.н.). След това от 20-ти до 25-ти беше катерачната среща на Враца. Следвашата събота и неделя вече беше неприемлива, защото ставаше недиопустимо късно по казаните малко по-горе причини.

Така този понеделник, 19-ти май, се оказа единствената подходяща дата за провеждане на теста. Прие се, че който наистина иска да участва в тази експедиция трябва да може да направи този компромис да се откъсне за един ден от работа. Аз и сега мисля така и не виждам какъв аргумент може да ми промени мнението. След като по-нататък в подготовката и за самата експедиция ще трябва да се откъсне месеци наред, ако не може за теста да отдели един работен ден, то по-добре да не си губи времето с тези неща. Пак повтарям много хора участваха във взимането на решението, което между другото стана на заседание на комисията, което е протоколирано. Да, протоколирано и протокола се намира в офиса на БАК, а не както в някои други т.н. комисии, където в БАК няма и следа от събирания, протоколи, решения и всички други "досадни" атрибути на "демокрацията". Ама това е тема за друг разговор, който не знам защо не се води, ами се коментират напълно порядъчно взетите решения за Еверест... Както и да е, да се върна на темата.

Динамиката на нещата около експедицията най-добре може да се види тук: http://fbac.net/everest/everest_hrono.htm

След като датата беше определена, трябваше да се определи мястото. Хайде сега ми кажи едно по-подходящо място. Където хората които технически трябваше да организират теста могат нормално да създадат условия (за по-кратко ще ги наричам тук "постове"). Витоша и по-специално Черни връх се прие като много удобно място, защото на върха има сграда и чайна, където поста и изцедените от тичането хора ще могат да влезнат и да пият чай (това се оказа много полезно и спести доста разболявания на хора, поради лошото време което се случи тогава). Където и да беше направен теста, все щеше да има недоволни. Може би Мальовица беше един добър вариант, но се отхвърли, защото изискваше повече време за организация и много трудно можеха да се организират хора за постовете, да не говорим че трябваше да се предвидят средства да им се платят поне пътни и дневни - такива пари нямаше. Прие се с общо съгласие Черни връх СЛЕД МНОГО РАЗИСКВАНИЯ, на които присъстваха хора от провинцията като Тончо, Станимир, Костас, Господин, Жеко и още имаше, ако трябва ще ги изровя от протокола в БАК (между другото в тази комисия май повечето от хората не са от София).

След като бяха определени по изложения начин датата и мястото, трябваше да се определят условията и конкретната организация. С това бяха натоварени Валери Пелтеков, Антон Хиджов и офиса на БАК в лицето на Валя и Ели. Аз направих всичко възможно хората да получат максимална информация за това къде и как ще се проведе теста. Постарах си и собственоръчно да направя карта, която стои още в Интернет, и която не е там за да можеш сега иронично да казваш, че не си ориентировач, а за да могат тези които сериозно подхождат към кандидатурата си за участие в експедиция на Еверест, да имат възможността да отидат и да видят и преминат маршрута на теста. И много хора го направиха това. Който не е - това си е негово решение, условията и информацията да го направи ги е имало и представи си "онези лоши" хора са ги създали най-добронамерено!

Има едно нещо, което и на мен не ми хареса тогава, когато научих какво са написали от офиса в писмото: "алпийска раница минимум от 40 л. обем" (Валя и Ели след като са уточнили с треньорите). Това според мен беше неподходящо и ненужно изискване, но писмата бяха разпратени когато го научих.

Имаше и комични неща, като това че някои хора поради небрежно четене на текста "Оценка на специално-физическата подготовка чрез теста “Скоростно изкачване на 1500 м.н.в. по планински терен” с тежест 35 %" бяха разбрали като че трябва да ходят с тежест 35 кг или не знам какво точно са си мислили, вместо да схванат че оценката е с тежест 35%. Не мога да разбера що за глупост е това, след като предното изречение е "Експертна оценка на технико-тактическата подготовка на кандидата с тежест 65 %", т.е. 65%+35%=100%.

>>може би щях да дойда, ако той беше в събота или неделя, но вие го направихте в понеделник - една от причините да съм лично засегнат<<

По-горе отговорих подробно на това. Да не дойдеш на теста е твое решение, за това не ти е виновен никой друг, и не виждам, защо трябва да занимаваш хората с твоите неща и това, че не ти се ходи достатъчно силно на експедицията (както сам споменаваш).

>>това бих го нарекъл едно рамо за софиянци<<

>>предпоставка за дискриминация и субективност при подбора<<

Тук няма какво повече да коментирам, по-горе писах за това. Само ще дам примери.

Иван Темелков. Показа много силни резултати и желание. Сега вече е измежду сериозните кандидати за окончателния състав на експедицията. Това той постигна сам, благодарение на добре направените критерии и тест, без предварително някой да го е имал в предвид или др. подобни "задкулисни" неща. Без да мрънка за някакви лоши тестове и т.н. (Иван е от Сливен, не е от София и дори не беше минавал по маршрута на теста, а там даде доста добро време).

Най-добрите времена на теста също са на хора от провинцията: Илиян Маринов (от Черни Осъм) и Господин Динев. Който си може си може, разбираш ли? Дори да приемем че участваш в теста и загубиш 5 минути в лутане (не знам как може да стане това при тая информация и ШИРОКА ЯСНО ОЧЕРТАНА ПЪТЕКА. Да приемем че си загубил 5 минути. И какво от това? Този тест е само част от критериите за попадане в разширения състав. И тези 5 минути са с много малко влияние. Е, виж ако по принцип не можеш да ходиш и това не са 5 минути, а половин-един час... тогава никой не ти е виновен за този резултат. И наблягам, става дума за попадане с този тест В РАЗШИРЕНИЯ СЪСТАВ. След това има още много сборове, Памири, тестове и какво ли не за да разберат "заблудилите" се в резултатите от теста хора. Просто всичко това ми се струва някакво смешно губене на време, но продължавам.

Има още примери за даване, ако трябва ще ги посоча и тях.

>>без ясни и конкретни правила и начин на селекция<<

Нищо подобно. Ето тук http://fbac.net/everest/everest_hrono.htm можеш да видиш критерии, тегла, коефициенти, резултати и точен списък на хората, които са ги приложили. Всичко е ясно, открито, пример за добре и орговорно свършена работа. Плод на няколко отговорни обсъждания на анкетните карти и
резултатите, на които специално внимание беше обърнато на кандидатите, които не са достатъчно известни за да имат хората от комисията мнение за възможностите им. Просто пример за правилен подход и в резултат на това - решаване на един толкова труден проблем като да отсееш от над 100 кандидати тези които ще попадната в разширения състав за подготовка.

На този етап от подбора по-важния проблем беше не дали ще попадне човек, който не е за тази работа (този човек по-нататък много бързо щеше да се разбере че по погрешка е попаднал в състава и щеше да отпадне, такъв е случая с Петко Попов от Пловдив). По важно беше да се даде шанс и възможност за изява за способни млади алпинисти. Това беше постигнато като комисията за определяне на т.н. "експертни оценки" се направи да е многобройна (14 човека), за да има кой да информира за по-неизвестните алпинисти. И също така да се елиминира грешна (или преднамерено субективна) оценка на някой от комисията да има прекалено голямо влияние на общия резултат.

Ето примери на млади алпинисти, които попаднаха и се представиха добре по-нататък в тестовете за катерене, лагер-сборовете на Белмекен и в Памир: Иван Ненков, Илиян Маринов, Христо Христов, Цвета Мишева и др.

И сега едно уточнение, което ми прави впечатление, че наистина както ти не си разбрал, така не са разбрали и повечето от "отрязаните" хора. ТЕЗИ ОЦЕНКИ НЕ СА ОЦЕНКИ ЗА СПОСОБНОСТИТЕ И ПОСТИЖЕНИЯТА НА ДАДЕН АЛПИНИСТ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ПЕРИОД НА НЕГОВАТА АЛПИЙСКА ДЕЙНОСТ, а това е ОЦЕНКА ЗА СПОСОБНОСТИТЕ КЪМ МОМЕНТА ОТ ГЛЕДНА ТОЧКА НА УЧАСТИЕ В ЕКСПЕДИЦИЯТА.

Ето един пример: Мишо Кръстев е получил оценка 0 (нула) не защото няма постижения въобще, а защото в комисията никой не е преценил че в момента той има потенциал да участва (с други думи в момента не се катери). Тук влияние има и слабото му представяне на теста.

>>Едното голо време не е достатъчен критерий. Ами ако беше дошъл някой бегач на дълги разстояния и беше направил първо време, дали щяхте и него да включите в групата за Еверест на мястото на някой далеч по-опитен<<

Именно. Никой не си е и помислял за подобно нещо, не е и прилагана в практиката подобна теза.

>>както стана в случая с Иван Ангов.<<

Виж какво Митко. Тази експедиция по замисъл е да се даде шанс на по-младите. Разбира се на такива млади, които имат вече добри постижения и добри възможности. Специално аз, повтарям, уважавам Иван Ангов, за другите не мога да отговарям. В предишния си e-mail споменах за неговите резултати. Разбира се от тази възрастова група (над 40 г) ще има включени хора в експедицията и то те ще бъдат включени главно заради опита на голяма височина който имат, за да бъде експедицията мястото където този опит те ще предадат на
по-младите. Разбира се към тези "ветерани" има още едно условие: трябва в момента да имат потенциал за участие в подобна експедиция. (Между другото "натиска" от тези хора, които са над 40 г. и имат по един или няколко осемхилядника върху по-младите е доста голям, защото много от тези "ветерани" в момента имат добра спортна форма и често е по-добра от тази на някои "млади", които са с претенции, но без покритие...)

>>Съжалявам, но за мен това не е качествен подбор, защото една подобна селекция изисква време и не един тест, а стотина, ако ще говорим за национален отбор и експедиции.<<

Съгласен съм, че за напълно обективен подбор трябват стотина теста. Само че няма време и пари за това. За съжаление живеем в реално време и в реален свят. Не съм съгласен обаче, че това което се прави е некачествен подбор, защото на края ще заминат тези, които са показали най-добри резултати в съответната си група (жени, "опитни" и "млади"). Просто защото по обективни причини ще заминат много по-малко хора в сравнение с желаещите и има достатъчно време най-добрите да се изявят. Те вече го правят.

>>Още повече, че всички бяхме поставени пред свършен факт. Не е коректно да ми заявите, че ще правите национална експедиция и след един месец тест - нима считате, че е това е правилно.<<

>>има и много добри, на които по този начин отрязахте пътя за участие.<<

Напротив, тук няма некоректност. Считам, че който е активен и подготвен може винаги да се яви на ТЕСТ (не на състезание). Тук се търсят такива активни и подготвени в момента алпинисти със "спортно мислене", които могат да се качат на Черни връх за под 2 часа. Това е. Никой не ти иска да ставаш състезател по изкачване на Черни връх. Не забравяй, че този тест е с достатъчно малка тежест за да го абсолютизираш непрекъснато. Разбираш ли, това е само един тест, не е всичко в цялата тази подготовка и подбор. Толкова ли не можеш да разбереш? Има значение този тест, но не е всичко което се взима в предвид. И не забравяй, че след това имаше още тестове - по катерене и т.н..

>>Аз например, считам че на този тест нямаше да мога да покажа и 1/20 от това, на което щях да съм способен да кажем след един сезон целенасочени тренировки. Дори и човек да е бил във добра катерачна форма, не означава, че е подготвен за подобен тест или че ще се подготви за някакви си две седмици.<<

Точно това е добре което стана, не да се готвиш целенасочено за този ТЕСТ, а да се види по принцип каква е НОРМАЛНАТА ти в ОФП. Пак повтарям, съжалявам че си треньор и трябва да ти обяснявам такова просто нещо: теста си е тест, а не е състезание, на което да псветиш подготовката си през цял един сезон. Освен това по този въпрос е по-добре да се обърнеш към треньорския екип: Валери Пелтеков и Антон Хиджов, и двамата са действащи преподаватели, освен че са треньори на отбора за експедицията. Валери Пелтеков има доста добър височинен опит.

Накратко:

За тази експедиция въпросът е поставен така: търсят се алпинисти, на които по-принцип изкачването на високи върхове им е цел и те го практикуват и се готвят за това. Еверест е само една от възможните им цели и повод за изява. Тази експедиция не е за хора, които чуват, че "ще има експедиция" (как ли проимва такива неща ей тъй, от само себе си!), и след като чуят - се присещат, че ако имат време ще могат да се подготвят и за нея.

>>считам, че съм абсолютно прав като изразявам едно негативно мислене и то като го изразявам по най-дразнещият за ръководството на тази експедиция начин<<

Аз пък мисля, че не си прав и нямаш основания да имаш негативно мислене по този въпрос. След като го имаш обаче, това че го изразяваш по "най-дразнещият за ръководството на тази експедиция начин" означава само едно: някаква омраза те гони, която не мога да разбера.

>> Необходимо е да има яснота и прозрачност при взимането на решения и те да бъдат широко дискутирани, когато засягат цялата катерачна общност<<

Има прозрачност, каквато никога досега не е имало.

>>Но най-важното е едно успешно българско изкачване на Еверест.<<

Амин, дай боже!

И накрая мога да споделя с теб, че негативното мислене има свойството да се разпростира и върху позитивното, каквото се старая да е мойто. Съвсем близко съм до идеята да престана да се занимавам с тази експедиция, при положение че определени хора умишлено създават такава атмосфера около нея. Просто това
не ми е цел номер едно в живота и алпинизма, просто исках да помогна да се осъществи последното желание на д-р Стайко Колаксъзов и Диньо Томов.

С най-добри пожелания,
Николай


Споделяне във Facebook

Оценка (): Видяна е 2832 пъти



ВАШИТЕ КОМЕНТАРИ





ОЩЕ СТАТИИ ОТ РАЗДЕЛ Височинен алпинизъм:
Зимните изкачвания на осемхилядници
Ама Даблам и реализирането на една 30-годишна мечта
Боян Петров за изкачването на К2
Липсата на кислород и на шерпи са големите грешки
Интервю с Крис Бонингтън
Мечта отвъд долините
Височинна болест
Последните хималайски проблеми
Планината е заета
Хан Тенгри


Важни новини !!!


  • 01/06/2020

    Къде ще можем да пътуваме това лято? (обновена на 19 юни)

    коментара


    Въпреки призивите за общ европейски подход държавите от ЕС все още не действат координирано при отваряне на границите след продължилото месеци прекъсване на свободното движение заради кризата с коронавируса. "Дневник" обобщава как става влизането в държави от Европейския съюз и шенгенското пространство и Балканите. Ще засегнем обаче само държавите, които засягат дейността на ВЕРТИКАЛЕН СВЯТ.
  • 27/06/2017

    Магазин Вертикален свят търси ПРОДАВАЧ-КОНСУЛТАНТ

    коментара


    Магазин Вертикален свят търси ПРОДАВАЧ-КОНСУЛТАНТ
    Магазин Вертикален свят търси ПРОДАВАЧ-КОНСУЛТАНТ с познания в сферата на планинарството, катеренето, алпинизма, планинското бягане и екстремните спортове. ОТГОВОРНОСТИ: - Приветливо и учтиво посрещане на клиентите в търговския обект; - Информиране и консултиране за стоките и услугите в търговския обект, по телефона, онлайн по имейл и във фейсбук; - Поддържане на търговски вид на стоките
  • 15/12/2018

    Школа по катерене и алпинизъм "Вертикален свят" търси инструктори и планински водачи

    коментара


    Школа по катерене и алпинизъм
    Школа по катерене и алпинизъм "Вертикален свят" търси опитни алпинисти и катерачи за ИНСТРУКТОРИ, както и ВОДАЧИ с опит в планинско и алпийско водене. ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ПРОФЕСИОНАЛНАТА КВАЛИФИКАЦИЯ: 1) Планински водач. Водачи могат да бъдат хора със завършен курс за професионална квалификация в Асоциация "Планини и хора" или подобна организация, да са завършили НСА специалност "Туризъм и алпинизъм", да са ...
  • 21/03/2018

    Представяне на новата серия дрехи за дъжд на Black Diamond

    коментара


    Представяне на новата серия дрехи за дъжд на Black Diamond
    С това филмче и кратко описание на новите продукти искаме да ви представим новата серия дрехи за дъжд на Black Diamond, които са едновременно водозащитени, вятъроустойчиви, дишащи и разтегливи.
  • 14/06/2018

    Colin Haley направи нов скоростен рекорд на гребена Касин на Денали

    коментара


    Colin Haley направи нов скоростен рекорд на гребена Касин на Денали
    Colin Haley подобри предишният рекорд с почти двойно по-бързо време. Затъпявайки зъбите на своите котки като млад алпинист в Каскадите, Colin Haley винаги е мечтаел за големите планини. Докато Патагония и големите планини на Азия бяха крайни цели, региона на Центеална Аляска предлагаше върхове с по-висока степен, макар и с по-удобен и лесен достъп.
  • 06/06/2018

    Нов скоростен рекорд на Носа на Ел Кап за под 2 часа

    коментара


    Нов скоростен рекорд на Носа на Ел Кап за под 2 часа
    Alex Honnold и Tommy Caldwell направиха 3-ти пореден скоростен рекорд на Носа и този път изкатериха 1000-метровият маршрут за 1 час 58 минути 7 секунди. Reel Rock поства в Instagram, "Тази сутрин на El Capitan тези супер герои заковаха времето на 1:58:07." Екипът подобри своя собствен предишен рекорд с почти 4 минути и станаха първите хора, които са катерили Носа за под 2 часа. Warren Harding и компания ...
  • 11/02/2018

    Адам Ондра направи първия флаш в света на 9а+

    коментара


    Адам Ондра направи първия флаш в света на 9а+
    Adam Ondra премина флаш Super-crackinette, 9a+, в сектора Praniania в Saint Leger du Ventoux, Франция. Alex Megos направи първото изкачване на маршрута през октомври 2016. Според Fanatic climbing маршрута няма истинска трудност, само около 25-30 движения по много непрекъснато трудно и на пръсти катерене в голям надвес, където най-трудната част идва точно преди свързването на директния старт с оригинални ...
  • 24/10/2017

    Angela Eiter стана първата жена в света преминала 9b

    коментара


    Angela Eiter стана първата жена в света преминала 9b
    Австрийската катерачка Angela Eiter стана първата жена в света изкатерила 9b, с нехйното преминаване на маршрута La planta de shiva, изкатерен за първи път свободно през 2011 от Адам Ондра в района Villanueva del Rosario в Испания.
  • 05/09/2017

    Adam Ondra изкатери първото в света 9c във Flatanger, Норвегия

    коментара


    Adam Ondra изкатери първото в света 9c във Flatanger, Норвегия
    На 3 септември Adam Ondra направи първото свободно изкачване на своя проект наречен Project Hard. Маршрутът се намира в пещерата Flatanger, Норвегия и 24-годишният чешкият катерач оцени като 9c. Това разбира се трябва да бъде потвърдено и чак след това 45-метровата линия ще стане първото в света 9c.
  • 05/06/2017

    Алекс Хонълд изкачи свободно соло Ел Капитан

    коментара


    Алекс Хонълд изкачи свободно соло Ел Капитан
    В събота известният катерач Алекс Хонълд стана първият човек, който изкачва Ел Капитан без да използва въжета или други обезопасителни съоръжения и извърши вероятно най-великото постижение в историята на чистото скално катерене.



Последни новини !!!


  • 11/09/2019

    Новите технологии в челниците на Black Diamond през 2019

    коментара


    Новите технологии в челниците на Black Diamond през 2019
    Челните лампи на Black Diamond са били винаги едни от водещите в индустрията с най-добрите технологии на пазара. През 2019 година Black Diamond добавиха някои нови екстри, промениха интерфейса и подобриха цялостно качеството на своята гама продукти.
  • 26/10/2018

    Как да се подготвим за задаващия се зимен сезон

    коментара


    Как да се подготвим за задаващия се зимен сезон
    SOHO представя един интересен и практично-полезен разговор за това как да се подготвим за по-сигурни и безпроблемни преходи през задаващия се сезон. Гост в третото издание от поредицата събития в SOHO - SoADVENTUROUS, свързани с приключения и пътешествия, е опитният планински ...
  • 07/09/2017

    Новата автобиографична книга на Алекс Хонълд "Сам на скалата"

    коментара


    Новата автобиографична книга на Алекс Хонълд
    Излезе от печат автобио-графията на безапе-лационния символ на съвременното катерене Алекс Хонълд. Защо го правиш? Не се ли страхуваш, че ще умреш? Два въпроса, с които Алекс Хонълд е обстрелван почти ежедневно. 32-годишният катерач е необяснима загадка – също като невъзможни ...
  • 23/05/2017

    Kilian Jornet постави нов рекорд за скоростно изкачване на връх Еверест

    коментара


    Kilian Jornet постави нов рекорд за скоростно изкачване на връх Еверест
    Ски алпинистът и ултрабегач Kilian Jornet постави един нов рекорд за скоростно изкачване на най-високият връх в света - Еверест в раните часове на 22 май, качвайки се на върха за 26 часа. 29-годишният испанец премина по маршрута през Северната стена в едно единично катерене б ...
  • 23/05/2017

    Представяне на La Sportiva G5 по време на ISPO 2017

    коментара


    Представяне на La Sportiva G5 по време на ISPO 2017
    La Sportiva G5 е ултра технична водозащитена обувка за височинен алпинизъм и работа навън в студени условия. Тя е лесна за обуване дори с ръкавици благодарение на новата системата от връзки Boa® в долната част на обувката и велкро лепенките в горната й част. Обувката е направ ...
  • 11/05/2017

    Представяне на новият челник Petzl Tikka Hybrid

    коментара


    Представяне на новият челник Petzl Tikka Hybrid
    Проста и компактна, новата TIKKA предлага 200 лумена яркост и широко разпръсване на светлината. С дълга продължителност на осветяването тя е практична за аутдор активности като къмпинг или трекинг, или за пътуване и също за ежедневни активности около дома или колата. Фосфорес ...
  • 10/05/2017

    Плащане с кредитни и дебитни карти

    коментара


    От днес вече ще можете бързо, лесно и сигурно да плащате своите онлайн поръчки с кредитни или дебитни карти през системата на Борика, без да заплащате излишни комисионни. Вече няма да е нужно да се регистрирате в различни разплащателни платформи и да преминавате през дълги процедури по оторизацията им. Магазин Вертикален свят изцяло покрива ра ...
  • 06/01/2017

    Новата планинарска и фрийрайд седалка Petzl Altitude

    коментара


    Новата планинарска и фрийрайд седалка Petzl Altitude
    ALTITUDE е ултралека планинарска и скиорска седалка, която можете да сложите, докато сте със ски или котки на краката. Направена е с конструкцията WIREFRAME и тежи само 150 g.
  • 31/12/2016

    Нов смесен маршрут на Пиц Бадиле

    коментара


    Нов смесен маршрут на Пиц Бадиле
    На 16 ноември 2016 Marcel Schenk и Simon Gietl направиха първото изкачване на Amore di Vetro (800 метра, M5, R) - един нов леден и смесен маршрут на Североизточната стена на Пиц Бадиле.
  • 03/11/2016

    Представяне на La Sportiva Skwama

    коментара


    Представяне на La Sportiva Skwama
    В това ревю Neil Gresham, Adrian Baxter и Stu Littlefair говорят за най-новата катерачна иновация на La Sportiva, технологията "S-Heel", която е част от новите модели еспадрили Skwama и Otaki. Skwama са чувствителни, пасващи удобно, меки катерачни обувки идеални за топ постиж ...


Курсове по катерене и алпинизъм


Affiliate Program  -  Линкове  -  Реклама  -  Абонамент  -  Препоръчайте ни  -  RSS

Вертикален Свят България ЕООД © Copyright 2001-2020

Sitemap