Вертикален свят
Школа Курсове Изкачвания Трекинги Календар Магазин Кой какво Гидовник Дневник Класации Видео Галерия Статии Новини
   Вие не сте регистриран потребител !   Вход и регистрация в сайта
×
Екипът на Вертикален свят Ви пожелава едно приятно и пълноценно прекарване с първият български информационен портал за катерене и алпинизъм, онлайн от 1 декември 2001 година.

Ама Даблам и реализирането на една 30-годишна мечта

Paul Lewis, RCUK  |  Редактирана на 31/05/2011

Когато бях на 12 моите приятели ме извлачиха, с големи колебания от моя страна, до една местна скаутска група. Бях заведен в една стая да се запозная с водача им. Той ме приветства топло и обяви, че следобеда ще ходим да катерим до местната каменоломна. Каменоломната беше влажно и неприветливо място, но веднага след като направих първото си изкачване бях зарибен. За някой, на който никога не са му доставяли удоволствие отборните спортове спортното катерене предлагаше вход към друг свят. Следващата седмица отново бях при скаутите и отидох в офиса на водача им да си платя таксата. Докато ми броеше парите, аз се завъртях да огледам стаята и очите ми се спряха на плакат показващ прекрасна планина с възможно най-перфектната форма и релеф. Аз още зяпах снимката, когато водача се обърна да ми върне рестото и видя къде се бях зазяпал. „Това е Ама Даблам,” – каза той. „Мисля че е най-красивата планина в света.”

30 години по-късно бях ангажиран да бъда водач на трекинг експедиция с цел достигане до базовия лагер на Еверест и изкачване на Айлънд Пийк в Непал. Никога не забравих Ама Даблам, но така и не стигнах до там да го изкача. През последните години моите редовни партньори изказваха интерес към него, но работата, семейството и парите винаги спираха плановете ни. И точно тогава случаен разговор с колега от работата промени това – Тоби имаше време, пари и нямаше семейство, а Ама Даблам беше планина, за която той също си мечтаеше.

С височината си от 6850 метра, Ама Даблам е класифициран според Непалската система за разрешения, като катерачен връх. Тоби и аз трябваше или да подадем молба за разрешително или, по-лесното, да станем част от вече организирана експедиция. И двамата искахме да изкатерим върха като свръзка двамата, вместо да бъдем част от по-голяма група, но също така й нямахме време да организираме експедицията, така че присъединяването към друга експедиция имаше много предимства за нас. За щастие намерихме перфектния баланс и успяхме да си платим и да ползваме разрешителното и организацията на експедиция с водач от Лейк Дистрикт.

[i:ed67e87d]Ама Даблам

Снимка : ericwandersoff.blogspot.com [/i:ed67e87d]

По всички точки, Ама Даблам е великолепен връх. Първо, има класическата форма за планина с острия си връх и стръмните си изваяни стени и ръбове. Добавете към това и разположението му - изпъкващ в началото на долината и интересния класически маршрут, по който се изкачва. Той е перфектния обект. Също така мисля че и името му е предизвикателно и завладяващо. Разтърсете се за произхода му и ще намерите няколко варианта. Любимото ми е, че под името му се има в предвид тюркоазената или коралова огърлица, носена най-често от омъжените жени. И ако малко си напънете въображението можете да си представите рамената и главата с голяма буца висящ син лед ( Даблам-а) точно на мястото на огърлица.

Експедициите до върха най-често се аклиматизират по традиционния начин. Спокойна разходка нагоре по Долината Кхумбу към базовия лагер, следвано от много разходки нагоре надолу към лагерите преди да се направи опит за изкачване на върха. Работните ми задължения обаче изискваха различна стратегия, но аз бях уверен че може да си направим перфектна аклиматизация. Пробег от Намче до Гокьо, през прохода Чо Ла и нагоре към базовия лагер на Еверест и Кала Патар. После преминаване през Айлънд Пийк и изкачването му преди трека обратно към базовия лагер на Ама Даблам. С надеждата, че момента в който стигнем ще ни трябва само ден почивка преди да се изкачим нагоре по планината използвайки вече направените лагери по маршрута.

Трека по Кхумбу беше изумителен и Айлънд Пийк, класически 6100 метров трекинг връх, беше супер забавен. Има страхотни гледки накъдето и да се загледаш, но аз бях особено вдъхновен от изгледа към южната стена на Лхотце от върха на Айлънд Пийк и невероятните гледки към Еверест, Нумбце и Пумори от Кала Патар. Ама Даблам е различен. Може да бъде видян почти отвсякъде от равнината и присъствието му постоянно се усещаше. Сърбеше ме отвътре да се прехвърля към него и да започна да действам по изкачването. Също така обаче и бях нервен.

Точно навреме се качихме към базовия лагер на Ама Даблам. Беше супер да влезем в крак с новините от експедицията от Лейк Дистрикт и да се радваме на разкоша, който базовия лагер предлагаше. Всички бяха на различни фази от изкачването и Тоби и аз щяхме да сме последната свръзка, която да изкачи върха. Бяхме в движение вече 18 дни преди да стигнем до базовия лагер, но можеше да си позволим само един ден почивка преди изкачването – и дори изглеждаше, че ще трябва да запълним този ден с подготвяне на багажа и уреждане на въпросите по организацията.

Класическия маршрут за изкачване на Ама Даблам е югозападното било. След бъхтене нагоре към Предния базов лагер маршрута следва поле с огромни камъни и става равен към Лагер 1, който се намира на далечния край на билото. След това ефектно катерене води към техничната ключова част от маршрута, Жълтата Кула. Ако се мине свободно този участък той е HVS (Hard Very Severe). А ако използваш фиксираните въжета получаващ възможността да се направиш преминаване чрез пандюл на невероятно място над вертикално море от перфектен жълт гранит. Независимо как минеш оттам стигаш до мястото само за снимка, където е Лагер 2. Той се намира на малка скална игла граничеща от всички страни с пропастта. От лагер 2 някои хора директно се изстрелват към върха, но е по-обичайно е да се използва Лагер 3 за наблюдателна станция. През 2006 трагична лавина убива няколко катерача при Лагер 3 е някои експедиции използват лагер по надясно оттам, който най-често наричат Лагер 2.9. Последния ден от изкачването е дълго ходене покрай Даблама нагоре по стръмните ледени склонове и към излизането на върха на един от най-естетичните върхове на планетата.

Тоби и аз си събрахме багажа, като гледахме да вземем само минимума, но пак успяхме да напълним 50 литровите раници. Както винаги екипировката, която избрахме да вземем беше баланс между нещата, които знаехме че са насъщно нужни и нещата, които си мислехме че ни трябват. Беше ни полезно това че говорихме с другите членове на експедицията и нещото, което всички повтаряха беше, че в ранната част от деня на излизането на върха, ходиш в сянка дълго време. Даже, замръзнали крака и ръце в този период бяха спряли няколко от хората, с които говорихме – вкарахме в раниците доста дрехи за изолация, допълнителни ръкавици с един пръст, химични нагреватели за ръце и неопренови гети за всеки случай.

След като си събрах багажа си легнах рано, но не мога да спя добре преди сериозно изкачване и тази нощ не беше изключение. Нощта беше изпълненена със съмненията „ами ако”, с които катерачите винаги се борят и се зарадвах, когато ивиците слънчеви лъчи започнаха да се процеждат през заобикалящите ни върхове и осветиха палатката.

В крайна сметка се оказа, че няма за какво да се тревожа за първия ден. Дългия подход по стръмния склон ни изведе към Предния Базов Лагер. Ние бяхме възприели варианта да прекараме една нощ тук, за да подобрим аклиматизацията си и за награда получихме красив залез. Чувствахме се страхотно след като вече катерехме нагоре.

[i:ed67e87d]Лагер 1

Снимка : zacpoulton.blogspot.com [/i:ed67e87d]

Изкачването към Лагер 1 е също технически просто. Скачане по огромните камъни и ходене нагоре по леко наклонени склонове до неприветливото място точно на края на югозападното било. Нашата палатка беше на малка платформа с няколко сантиметра водонепропускливо шалте излизащо навън и надвесващо се над плочите с огромни камъни убиващи ни през пода. Въпреки всичко това, това стана едно уютно място като се понаместихме. Дори още по-добре беше че и двамата все още имахме добър апетит а и имаше останала планина от храна от другите свръзки. Прекарахме следобеда в пируване и рехидратиране с всичко от изсушено суши до опечен Непалски боб.

След лагер 1 нещата стават малко по-технични. Маршрута минава по интересен терен за катерене, който е като смесица между Северното било на Tryfan и някой прекрасен гранитен маршрут в Шамони от сорта на Papillons Ridge. Много се израдвах този ден и напълно се отдадох на катеренето, гледките и острия като нож ръб. Дори и да не бях продължил нататък, този ден би оправдал всичко. Кулминацията на деня е Жълтата Кула. Обичам да катеря нагоре въздушно в слънцето с прекрасна гледка наоколо. Бях си взел само един самохват, за да си спестя товара така че се доосигурих с самозатягащ възел на второто въже и се чувствах в безопасност.

След кулата кратък участък по ръба ни изведе към Лагер 2. Това е легендарен лагер, който съм виждал в много снимки. Реалността беше точно толкова добра колкото й снимките. Настанихме се в палатката и започнахме да се борим да организираме багажа си в ограниченото място. Веднага щом слънцето се скри температурите изхвърчаха надолу и пуснахме примусите докато се радвахме да залеза. Гледките от Лагер 2 бяха чисто и просто невероятни и в момента не можеше да бъда по-щастлив – какво да не им харесваш на Хималайските изкачвания.

[i:ed67e87d]Лагер 2

Снимка : yubanet.com [/i:ed67e87d]

Събудихме и видяхме нещо което обаче определено не ни хареса. Бяхме обвити от плътни облаци и слой от пресен сняг покриваше палатката. Тоби пък страдаше от височината и от острата кашлица, която го тормозеше от седмици. Трябваше да премислим нещата. Лакхпа Шерпа се беше запътил към Лагер 2 и Тоби любезно предложи да изчака в лагера докато Лакпа катери с мен към върха. Много време и усилия ни доведоха до този момент, въпреки че се колебаех да оставя Тоби, но също така бях и наистина нетърпелив да се пробвам да изкача върха. Условията не бяха перфектни но решихме да тръгнем нагоре и да видим какво мисли да ни стори времето.

След Лагер 2 главната особеност на релефа преди щурмовия лагер е Сивия Кулоар. Бях събуден няколко пъти от звука на падащи камъни по тази сплашваща част от релефа и си знаех че това не е място, където бих искал да се застоявам. За малко изкачването да приключи трагично след като Лакпа бутна един голям колкото телевизор скален блок на 10 метра над мен! Бях чисто и просто щастлив да стигна до щурмовия лагер.

Като казвам това нямам в предвид че и щурмовия лагер беше цвете за мирисане. Това място, което се намира на малко скално ръбче скрито под огромни обледенени скали, е доста добре заслонено от вятъра, но има големи ледени козирки надвиснали над палатката, които сигурно тежаха около няколко хиляди тона! Бях сигурен, че това ще е поредната дълга нощ и не сбърках. Проскърцващи звуци от леда и очакването за края на изкачването ме държаха буден доста време. Също така беше нетърпимо студено и прекарах голяма част от нощта, опитвайки се да не замръзна. Но най-вече, лежах буден, чудейки се дали утре ще е деня, в който ще превърна 30- годишната си мечта в реалност?

В последния ден от изкачването на Ама Даблам се следват обледенените склонове по левия ръб на Даблам-а, преди да се стигне до малко по-стръмен склон водещ към плоското било на върха. Участъка нагоре до Даблама е в сянка за няколко часа през деня и е обветрен. Това значи, че няма смисъл да започнете последния ден прекалено рано, защото е по-добре да прекарате максимално време под слънцето. Решихме да тръгнем в 8 сутринта. Насилих се да преглътна нещо за закуска преди да се загърна с всички слоеве изолация, които си носех. Също така си взех лека раница с малко течности, храна, очила, и резервни ръкавици. Преди да тръгна се обадих по радиостанцията на Тоби да видя как са нещата долу. Оказа се, че е прекарал тежка нощ като силни ветрове са блъскали палатката му. Ние не бяхме ги забелязали в заслоненото ни обежище в лагер 2.9, но се чудех какво ще стане като излезем на стената.

Както с повечето дни в който се изкачваш на върха, спомените от него са ми мъглива смесица от емоции, умора и напрежение. Вятъра беше жесток и от време на време ни поваляще към склона и трябваше да изчакваме порива му да утихне. Трябваше да спирам няколко пъти, за да сгрея пръстите си и веднъж или два пъти дори се чудех дали не са прекалено изстинали, за да продължавам. Изкарвам прехраната си с ръцете си и перманентното им увреждане не беше вариант, който бях склонен да допусна. Но, най-вече, мащаба на планината доминира спомените ми. Разбира се не трябва да се изненадвам от това. Щом мога да стоя на километри и да имам изглед към Даблам, защо да не си мисля, че това е огромен връх, за изкачването на който ще трябват часове? Но в един момент склона стана по полегат и наклона намаля. Не можех да видя върха заради навяващия сняг вятър, но усещах че го наближаваме. И понеже беше толкова плосък го достигнахме напълно внезапно като аз изкачих леко склонче към него. След препъване в изненадваща цепнатина достигнах мястото – изумително гледка на 360 градуса докъдето ти стигне окото. Еверест, Пумори, Лхотце, Нупце. Хималайски гиганти във всяка посока, точно това което си мечтаех да е горе.

Щеше ми се да се насладя да момента колкото се може повече, но ужасния вятър и опасенията за слизането ни, ни подтикна да тръгнем надолу след 25 минути. Винаги влагам изключително внимание в слизането, и в този случай не направих изключение. Проверявах два пъти всеки рапел и бях напълно съсредоточен върху забележителностите на релефа, които подминавахме. Видимостта беше дори по-лоша в този момент и знаех че не може да си позволим да правим грешки. В един момент подминахме разкъсаните палатки на Лагер 3 и завихме встрани към спокойното ни убежище в лагер 2.9. Няколко часа почивка, доста течности и продължихме надолу. Имах силното желание да стигна до Тоби.

Сякаш имаше повече нестабилни камъни от когато и да е в Сивия Кулоар, но успяхме да го преминем. Тоби ни беше видял че слизаме и ни чакаше с храна, топли напитки, усмивки и ръкостискания. Това за него бяха няколко много дълги дни и беше страхотно да сме отново заедно. След последна нощ в лагера се отправихме към долината. Още един цял ден слизане и най накрая се добрахме до Базовия Лагер. Като свалих раницата си и я оставих на гъстата трева, няколко сълзи се търкулиха по бузите ми и се върнах обратно към спомена ми за постера на стената в колибата на скаутите. Над снимката имаше цитат от Хенри Дейвид Торо. „Върви уверено в посока на мечтите си. Живей живота, който си си представял”. Тридесет годишна мечта беше реализирана посредством пътешествие, което беше точно толкова наситено с емоции, колко се надявах. Ами сега… какво следва?!

[i:ed67e87d]Ама Даблам от Пангбоче на залез

Снимка : zacpoulton.blogspot.com [/i:ed67e87d]

Превод от английски:  Станко Йончев

Споделяне във Facebook

Оценка (): Видяна е 1222 пъти

ВАШИТЕ КОМЕНТАРИ

ОЩЕ СТАТИИ ОТ РАЗДЕЛ Височинен алпинизъм:
Да бъдеш или да не бъдеш ...
Второ писмо от Димитър Колешев
НАНГА ПАРБАТ - Голата планина
Tъмната страна на Eверест
Покорителят на Гашербрум - 1 и Гашербрум - 2 Боян Петров: Бях сам, с пикел и щек ...
Първи отговор на Димитър Колешев

• 27/06/2017

Магазин Вертикален свят търси ПРОДАВАЧ-КОНСУЛТАНТ

коментара

Магазин Вертикален свят търси ПРОДАВАЧ-КОНСУЛТАНТ с познания в сферата на планинарството, катеренето, алпинизма, планинското бягане и екстремните спортове. ОТГОВОРНОСТИ: - Приветливо и учтиво посрещане на клиентите в търговския обект; - Информиране и консултиране за стоките и услугите в търговския обект, по телефона, онлайн по имейл и във фейсбук; - Поддържане на търговски вид на стоките
  • 15/12/2018

Школа по катерене и алпинизъм "Вертикален свят" търси инструктори и планински водачи

коментара

Школа по катерене и алпинизъм
    Школа по катерене и алпинизъм "Вертикален свят" търси опитни алпинисти и катерачи за ИНСТРУКТОРИ, както и ВОДАЧИ с опит в планинско и алпийско водене. ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ПРОФЕСИОНАЛНАТА КВАЛИФИКАЦИЯ: 1) Планински водач. Водачи могат да бъдат хора със завършен курс за професионална квалификация в Асоциация "Планини и хора" или подобна организация, да са завършили НСА специалност "Туризъм и алпинизъм", да са ...
  • 21/03/2018

Представяне на новата серия дрехи за дъжд на Black Diamond

коментара

С това филмче и кратко описание на новите продукти искаме да ви представим новата серия дрехи за дъжд на Black Diamond, които са едновременно водозащитени, вятъроустойчиви, дишащи и разтегливи.
  • 14/06/2018

Colin Haley направи нов скоростен рекорд на гребена Касин на Денали

коментара

Colin Haley подобри предишният рекорд с почти двойно по-бързо време. Затъпявайки зъбите на своите котки като млад алпинист в Каскадите, Colin Haley винаги е мечтаел за големите планини. Докато Патагония и големите планини на Азия бяха крайни цели, региона на Центеална Аляска предлагаше върхове с по-висока степен, макар и с по-удобен и лесен достъп.
  • 06/06/2018

Нов скоростен рекорд на Носа на Ел Кап за под 2 часа

коментара

Alex Honnold и Tommy Caldwell направиха 3-ти пореден скоростен рекорд на Носа и този път изкатериха 1000-метровият маршрут за 1 час 58 минути 7 секунди. Reel Rock поства в Instagram, "Тази сутрин на El Capitan тези супер герои заковаха времето на 1:58:07." Екипът подобри своя собствен предишен рекорд с почти 4 минути и станаха първите хора, които са катерили Носа за под 2 часа. Warren Harding и компания ...
  • 11/02/2018

Адам Ондра направи първия флаш в света на 9а+

коментара

Adam Ondra премина флаш Super-crackinette, 9a+, в сектора Praniania в Saint Leger du Ventoux, Франция. Alex Megos направи първото изкачване на маршрута през октомври 2016. Според Fanatic climbing маршрута няма истинска трудност, само около 25-30 движения по много непрекъснато трудно и на пръсти катерене в голям надвес, където най-трудната част идва точно преди свързването на директния старт с оригинални ...
  • 24/10/2017

Angela Eiter стана първата жена в света преминала 9b

коментара

Австрийската катерачка Angela Eiter стана първата жена в света изкатерила 9b, с нехйното преминаване на маршрута La planta de shiva, изкатерен за първи път свободно през 2011 от Адам Ондра в района Villanueva del Rosario в Испания.
  • 05/09/2017

Adam Ondra изкатери първото в света 9c във Flatanger, Норвегия

коментара

На 3 септември Adam Ondra направи първото свободно изкачване на своя проект наречен Project Hard. Маршрутът се намира в пещерата Flatanger, Норвегия и 24-годишният чешкият катерач оцени като 9c. Това разбира се трябва да бъде потвърдено и чак след това 45-метровата линия ще стане първото в света 9c.
  • 05/06/2017

Алекс Хонълд изкачи свободно соло Ел Капитан

коментара

В събота известният катерач Алекс Хонълд стана първият човек, който изкачва Ел Капитан без да използва въжета или други обезопасителни съоръжения и извърши вероятно най-великото постижение в историята на чистото скално катерене.
  • 23/05/2017

Kilian Jornet постави нов рекорд за скоростно изкачване на връх Еверест

коментара

Ски алпинистът и ултрабегач Kilian Jornet постави един нов рекорд за скоростно изкачване на най-високият връх в света - Еверест в раните часове на 22 май, качвайки се на върха за 26 часа. 29-годишният испанец премина по маршрута през Северната стена в едно единично катерене без използването на кислород и фиксирани въжета.

Последни новини !!!

• 26/10/2018

Как да се подготвим за задаващия се зимен сезон

коментара

SOHO представя един интересен и практично-полезен разговор за това как да се подготвим за по-сигурни и безпроблемни преходи през задаващия се сезон. Гост в третото издание от поредицата събития в SOHO - SoADVENTUROUS, свързани с приключения и пътешествия, е опитният планински ...
  • 07/09/2017

Новата автобиографична книга на Алекс Хонълд "Сам на скалата"

Новата автобиографична книга на Алекс Хонълд
    Излезе от печат автобио-графията на безапе-лационния символ на съвременното катерене Алекс Хонълд. Защо го правиш? Не се ли страхуваш, че ще умреш? Два въпроса, с които Алекс Хонълд е обстрелван почти ежедневно. 32-годишният катерач е необяснима загадка – също като невъзможни ...
  • 23/05/2017

Представяне на La Sportiva G5 по време на ISPO 2017

коментара

La Sportiva G5 е ултра технична водозащитена обувка за височинен алпинизъм и работа навън в студени условия. Тя е лесна за обуване дори с ръкавици благодарение на новата системата от връзки Boa® в долната част на обувката и велкро лепенките в горната й част. Обувката е направ ...
  • 11/05/2017

Представяне на новият челник Petzl Tikka Hybrid

коментара

Проста и компактна, новата TIKKA предлага 200 лумена яркост и широко разпръсване на светлината. С дълга продължителност на осветяването тя е практична за аутдор активности като къмпинг или трекинг, или за пътуване и също за ежедневни активности около дома или колата. Фосфорес ...
  • 10/05/2017

Плащане с кредитни и дебитни карти

коментара

От днес вече ще можете бързо, лесно и сигурно да плащате своите онлайн поръчки с кредитни или дебитни карти през системата на Борика, без да заплащате излишни комисионни. Вече няма да е нужно да се регистрирате в различни разплащателни платформи и да преминавате през дълги процедури по оторизацията им. Магазин Вертикален свят изцяло покрива ра ...
  • 06/01/2017

Новата планинарска и фрийрайд седалка Petzl Altitude

коментара

ALTITUDE е ултралека планинарска и скиорска седалка, която можете да сложите, докато сте със ски или котки на краката. Направена е с конструкцията WIREFRAME и тежи само 150 g.
  • 31/12/2016

Нов смесен маршрут на Пиц Бадиле

коментара

На 16 ноември 2016 Marcel Schenk и Simon Gietl направиха първото изкачване на Amore di Vetro (800 метра, M5, R) - един нов леден и смесен маршрут на Североизточната стена на Пиц Бадиле.
  • 20/12/2016

Pete Whittaker на първото изцяло свободно соло с въже на El Cap за един ден

коментара

Pete Whittaker направи първото изцяло свободно соло изкачване на El Capitan в Йосемите за един ден, използвайки соло техники с въже. Pete изкатери класическият 37 въжета Freerider с трудност 5.12d за 20 часа и 6 минути. Той беше преминал маршрута флаш през 2014. Само два пред ...
  • 06/12/2016

Онлайн катерачно състезание

коментара

Вертикален свят с подкрепата на магазин Вертикален свят организират първото по рода си в България онлайн катерачно състезание. Състезанието ще се проведе в периода 1 януари - 31 март 2017 година. За да участвате в състезанието е необходимо да осъществите следните стъпки: 1. Да се регистрирате в сайта като потребител 2. Да се логнете с потребите ...
  • 03/11/2016

Представяне на La Sportiva Skwama

коментара

В това ревю Neil Gresham, Adrian Baxter и Stu Littlefair говорят за най-новата катерачна иновация на La Sportiva, технологията "S-Heel", която е част от новите модели еспадрили Skwama и Otaki. Skwama са чувствителни, пасващи удобно, меки катерачни обувки идеални за топ постиж ...

Petzl

Affiliate Program  -  Линкове  -  Реклама  -  Абонамент  -  Препоръчайте ни  -  RSS